söndag 24 maj 2009

Avslutning på Lördagskvällen

Vi skrattade gott flera gånger under direktsändningen från Cirkus och Schyffert´s tillbaka blick och reflektion över 90-talet.
Sen var vi ganska trötta men min man var tröttast. Han gick och la sig kring midnatt och jag skulle bara kolla klart på ett annat program som nästan var slut.
Plötsligt känner jag hur fruktansvärt ont jag får långt ner i magen, över äggstockarna.Tar mig ut i köket och tar en Ipren och värmer en rispåse.
Jag har en ganska hög smärttröskel men fy vilken smärta som satte i.
Nu är jag ju i branschen (så att säga) så jag förstår att det måste vara en cysta som har brustit. Ett ganska vanligt fenomen som är ofarligt men som gör väldigt ont. Det är många gånger vi har tagit emot patienter som kommer i ambulans pga av detta, man tror man ska dö så ont gör det.
Aldrig i livet att jag skulle ta mig in till "jobbet" för det. Sätter mig i fotöljen och försöker att andas lugnt, känner att jag inte kan röra mig förrens smärtan klingar av.
Ingen idé att ropa på Ulf, han kan inget göra, det är bättre att han får sova.
Vid 01.30 känns det mycket bättre och smärtan har klingat av betydligt så jag kan ta mig upp till sängen där min man sover tungt.
Att man får ont så plötsligt beror på att när cystan brister så kommer vätskan från cystan ut i buken och "retar" vilken orsakar en fruktansvärd smärta. Är det en stor cysta med mycket vätska kan det ta tid innan smärtan försvinner och i en del fall(dock inte så ofta) måste man göra en skopi och suga ut vätskan.
Jaha, nu har ni fått en lektion i gynekologi och nu skall jag ut och plantera mina blomlåder, nu skiter jag i ev. järnnätter.
.

Inga kommentarer: