måndag 12 januari 2009

2mm

Jaha, så här ser det ut i badkaret och det är delvis mitt fel.......

Vet ni vad det här är? Jo det kallas skjutmått och är som alla ser en "linjal". Fick ett telefonsamtal från kranaffären där maken ville att jag skulle läsa av hur stort vattenröret var i diameter. Jag mätte och mätte, jo det var 10mm, kan inte bli annat. Är du säker på det sa kära maken? Det kan vara 10mm,12mm eller14mm.
-Tror du inte att jag kan läsa av en linjal? Så DUM är jag inte! jag är HELT säker, det ÄR 10mm.
-Bra, sa maken då köper jag kopplingar som passar för 10mm.

Kolla nu då, sa jag när han kom hem, det ÄR 10mm!
Näe....det är 12 mm! Hur mäter du?
-Från kanten och till det strecket...det blir 10mm!
_Näe, det blir 12 mm, titta själv, sa maken.
Nu är det så att på ett skjutmått så räknar man inte o mm från kanten utan 0:an var 2 mm in på stickan (fattar ni?) Hur fasen skulle jag veta det? Jag räknade från kanten och tills det tog emot och då blev det 10mm men om man räknade från 0:an så blev det 12mm....
Som tur var hade jag bestämmt redan innan att det nog var bäst att börja skruva med rören i morgon eftersom "rörmokan" skulle i väg och köra tåg några timmar senare.Vågade inte chansa på att det inte skulle bli klart i tid så vi skulle bli utan vatten. Men i morgon ska det fixas!

I morgon ska jag iväg till naprapat,en kille som hjälper HKJ och som ska vara duktig.
Har haft ont i vänster skuldra/rygg sen förra veckan och det blir inte bättre. Jag misstänker att det är någon nerv som kommit i kläm. Går hellre till honom först än till vårdcentralen. Var tom sjukskriven förra natten pga av konstant värk, jag som sällan eller aldrig är sjukskriven.

Mamma har gjort mig sällskap och vi var på galan i kväll. Vill så gärna se Jan Troells film,
Maria Larssons eviga ögonblick.
.

2 kommentarer:

Anonym sa...

This is *so* funny! I know exactly how this goes--in fact, I've done the same thing so many times with Kevin that now I take a piece of pipe or some pictures of what I am supposed to get so I can be sure it fits. We also shop with me on the cell phone so he can describe exactly what he wants me to get. There are just too many choices and sizes!

But it did make for a great blog post...

Susanne´s blogg sa...

Hi!
Well the other day I went to the store to buy another thing he needed. I called Ulf on the cellphone and gave the phone to the man in the store and Ulf told him what he needed so i didn´t have to try to explain.
How did people do before the cellphone came? ha,ha