onsdag 10 september 2008

Filmtips

Det finns två filmer som har gripit mig mer än andra filmer.
Den ena är The Crying Game 1992 och den andra är Innan regnet faller 1995(Before the rain) The Crying Game handlar om en brittisk soldat på permission som tillfångatas av IRA. En av hans fångvaktare fattar sympati för soldaten och förmår inte döda honom.Det är många år sedan jag såg filmen nu och jag skall försöka få tag i den.
Lyssna på titellåten till filmen:


Boy George- The Crying Game

Den andra filmen Innan regnet faller är nog bland de bästa filmer jag sett.Kan en film förhindra ett inbördeskrig? Innan regnet faller är en sagolikt vacker, poetisk och våldsam skildring av händelserna på Balkan just innan kriget slog till med full kraft i början av 1990-talet, och hur dessa händelser kunde påverka "vanligt folk" långt utanför landets gränser. Filmen är kanske den enda i världen som påstås ha förhindrat krig.Innan regnet faller sägs ha förhindrat att Makedonien drabbades av den katastrof som drabbade Bosnien efter att krigen i Slovenien och Kroatien avslutats (det slovenska kriget varade väl bara i två dar).
Filmen har en sån fantastisk musik som tillsammans med fantastisk foto gjorde mig helt tagen.
Här kommer två låtar från filmen:




Har ni möjlighet -se filmerna !
.

Inga kommentarer: