söndag 21 september 2008

En trevlig Lördagskväll i Hässleberg

Det är alltid trevligt att bjuda hem vänner på lite fest men det är oftast mer förberedelser än man tror( ialla fall mer än vad min man verkar tro ibland.) Vi hade varit på stan och handlat tillsammans och kom hem vid 12.30 tiden. Man vill ju ha städat och göra fint och se till att allt "skräp" är bortplockat, sen är det all mat som skall göras och det skall dukas och sen skall man ju själv göra sig i ordning. Jag vet inte om det är typsikt män att vara tidsoptimister men han tyckte att det var gott om tid så han tänkte bara åka ner och se på handbollsmatchen!!??
Vadå för match? Vi ska ju ha främmande,varför har du inte sagt det? Munter stämning....
Blir först skitförbannad men säger sen att vi får lägga upp en plan. Lägger upp en plan och maken åker i väg, kommer tillbaka ca 1,5 timma senare och frågar ,hur går det ? Jo, tack det går bra, jag har stått i köket precis hela tiden sen du åkte. Han hjälper till, jag kan inte säga att han inte gör det men ibland är inte kommunikationen och insikten om hur lång tid saker och ting tar på samma plan(om ni tjejer förstår vad jag menar.)
Vi hann och det vart bra. Jag gillar att laga "festmat" och han plockar undan och tar hand om disken efter.
Bjöd på en toast till förrätt men kantareller från Tiveden stekta med rödlök och toppade med löjrom. Huvudrätt var Laxsoppa med vit choklad och saffran som serverades med hasselnötsaioli , bröd med västerbottensmör och till efterrätt en chokladpannacotta med hallon.
Tyvärr glömde jag att göra som svägerskan, ta kort på maten och lägga upp så ni kan se men det var gott.
Tack för en trevlig kväll
Cattis, Åke och Susanne

Ulf, Åsa och Ulf
Lovade att lägga upp receptet, här är det:
Laxsoppa med vit choklad och saffran serveras med hasslenötsaioli
6 stora portioner ( men till oss gjorde jag 1,5 x satsen +ca 1kg lax)
1röd paprika
1 stor fänkål
1gul lök
1 stor morot
1 syrligt äpple
1/2-1 röd chili
1 klyfta vitlök
1 paket saffran
Salt,cayenepeppar, citron
30g vit choklad
200g krossade tomater
1l vatten
1dl hummerfond
Maizena
600gr benfri lax
Aioli
1 äggula
1msk fransk senap
ca 2dl matolja (raps)
30gr rostade hasselnätter
1 liten vitlöksklyfta
SAlt, cayenepeppar, vitvinsvinäger
Gör så här:
Skär grönsaker o äpple i ca 1cm stora bitar, finhacka chilin. Fräs det tillsammans med saffran o pressad vitlök så de blir mjuka. Tillsett kr tomater, vatten o hummerfond, sjud ca 10 min.
Red av med lite maizena, tillsätt vit choklad. Smaksätt med citronsaft,salt o ev cayenne.
Lägg i laxkuberna o låt ligga ca 2-3 min.
Rosta hasselnötterna o krossa dem
Lägg äggula o fransk senap i skål, vispa en stund. Tillsätt olja, lite i taget under vispning. Smaksätt med vinäger, vitlök, salt o cayenne. Tillsätt nötterna.
Servera med bröd o ost
Smaklig måltid! Receptet fick jag på Chokladsalongen i Askersund där man kunde prova denna rätt.

.

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis på bemärkelsedagen önskar Axel med familj!