tisdag 18 november 2008

Stockholmsresan del 1

Tänk vad tiden går fort när man är borta och har det trevligt men jag får väl säga som Ulfs farmor alltid sa, "nu skall jag ta det i från början."
Dag 1
Vi tog ett tidigt tåg för att hinna gå lite på stan på lördagen.Kom upp redan vid 10-tiden och gick till hotellet för att få ställa in väskorna. Vi hade då en sådan tur att vi fick checka in direkt (istället för kl 15.00.)Toppen, tyckte vi och åkte upp på rummet och packade upp, bytte om (vi hade klätt oss alldeless för varmt.) Sen var det raka spåret till Vetekatten för fika.
På Vetekatten var det som vanligt fullt med folk, massor av Japaner och "tanter,"jag gissar att det var bussresegäng som satt där. Då var det dags för kändis nr 1, in kommer Ernst Billgren ! Han ställer sig vid ingången men nää, han vänder och går ut igen.Det var väl inget ställe för en kultnisse som han att fika på ? Måste väl finnas hippare ställe att sitta och dricka kaffe på än Vetekatten bland alla tanter, Japaner och Hallsbergare?
Gott var det i alla fall men sen drog vi vidare på stan. Mitt enda inköp blev dock bara en ny träningströja till gymmet och Ulf köpte en skjorta till kostymen. Annars var det besök på b.la
Norrgaveln , Bruka Design. Eftersom vi skulle på Italiensk restaurang på kvällen och ville vara riktigt hungriga så tog vi bara en hamburgare till lunch.
Åkte hem och vilade och gjorde oss i ordning för kvällen. Delade på en flaska champange och kl 20.00 hade vi bord på La Tentazione. Vi åt:

Förrätt:
Carpaccio di vitello su rucola marinato al limone con olive
Kalvcarpaccio med citronmarinerad rucola, oliver, hyvlad Parmesanost och pinjenötter

Varmrätt: Ipoglosso con scampi grigliati, salsa siciliana e risotto al zafferuno
Grillad hälleflundra och havskräfta med siciliansk sås, serveras med saffransrisotto


Efterrätt:
Pannacotta con Salsa di lampone
Gräddpudding, serveras med hallonsås

och till allt detta ett underbart gott vitt vin, mmmm....det var godare än det låter.

Sen var det slut på dag1

Dag 2 Vår Bröllposdag

Vaknade i ett regnigt Stockholm, åt en god frukost och gick sedan ut på promenad. Vi gick till Stockholms stadhus och här har ni lite kort därifrån:


Riddarholmen





Vackra Stadshuset där Nobelfestligheterna hålls




Den mörka figuren är Ulf




och den här mörka figuren är jag



Efter en lång promenad var det dags att göra sig i ordning för Operan som började kl 15.00





.

3 kommentarer:

Anne sa...

Välkommen tilbaka till verkligheten snyggisar. Fina kläder, underbar make, urgooood mat, kändisar,fika,vin & efterrätter som heter duga och en opera som toppar det det mesta. Kan det bli bättre. Underbart verkar ni haft det iaf. Men nu är det du som pallrar dig iväg till gymet. Tänk på alla kalorier du fått i dig! Det blir trampmaskinen minst en vecka hörru! Vi ses. Kram A

Susanne´s blogg sa...

Ja herre Gud! I dag var jag så trött så när jag tänkte på gymmet så fick jag gå och lägga mig o vila en stund,ha,ha

Anne sa...

Hej

Ha ha ha bra. Lyssna på din kropp.
Själv tog jag mig dit FÖRE tolv idag. Klart för denna dag. Såååå Skönt. Men vila behöver man också få göra. Du har ju jobbat i natt.