onsdag 19 november 2008

Sömn

I kväll har jag och sonen varit i Örebro på en föreläsning som heter Sov Gott, en föreläsning om sömn alltså. Det kom så mycket folk att alla inte fick plats så de utlovade en ny föreläsning efter jul. Det är ett stort problem med sömnrubbningar och hemma har vi ungdomar som lätt vänder på dygnet så det klart att jag är orolig hur det skall bli.
Nu visade det sig att majoriteten som var där var äldre människor som fick veta att det är normalt och blir så att man sover mindre och vaknar flera gånger på natten när man blir äldre och det är helt Ok, inget som man igentligen behöver ta sömntabletter för. Sömntabletter i sig gör att man blir trött och sover sämre så det skall alltid bara vara en tillfällig lösning.
Vi fick höra om:
¤ Sömn och sömnstörningar-vad händer om man inte sover
¤Strategier för bättre sömn
¤Sömnpillret-bra och ofarligt eller tvärtom?
¤Fysisk aktivitet kan ge bättre sömn

Om man har sömnproblem så skall man absolut inte ta "tupplurar". En halvtimmas tupplur tar bort ca 1 1/2 timmas nattsömn.Däremot är "Power nap" bra, en stunds avslappning med en nyckelknippa i handen och när du är tillräckligt avslappnad och på väg in i djupsömn så slappnar du av och nyckelknippan åker i golvet-du vaknar till och har fått ny energi.
Den vanligaste orsaken till sömnproblem är stress och oro. Det finns det övningar som kan hjälpa till. KBT behandling är effektivt för många.
ÖLL har givit ut en liten bok för sömnlösa och andra som vill sova bättre och den heter kort och gott bara Sov gott . Där kan man utifrån övningar föra sömndagbok för att sen kunna se förbättringar.
Jag har inga problem med sömnen, tack för det! men det är normalt att då och då få tillfälliga sömnproblem och det har nog de flesta varit med om.
.

3 kommentarer:

Anne sa...

Vi måste vara connected genom bloggarna. Inte visste jag att du varit på föreläsning om sömn när jag la in bilden på den sovande katten...scary eh? A

Susanne´s blogg sa...

Hej din nattuggla!
Vad gör du uppe halv ett på natten?
Gå o lägg dig, sömntåget måste ha passerat för länge sen. Jag är ju den enda bloggaren som följer dig,ha,ha we are connected/ S

Anne sa...

Ciao , jo jag är uppe sent ibland och skriver. Har svårt att somna före ett ibland...det blir så när man kan sova ända till kl åtta på morgonen. Eller så är det alla endorfiner jag får av all motion.
Vi ses på Furuvägen imorgon kv. Tuddelu! A