torsdag 27 november 2008

Full fart mot julen....


Thanksgiving

Grannfrua satte upp julgardinerna häromdagen och i morse när jag kom hem hade två grannar satt upp ljusstakarna. Oj. oj ! nu är det mycket att fixa med. Stressad! näää. Allt detta ska fixas enligt Lördagens schema är det tänkt. Ulf ska plocka ner allt från vinden i morgon när jag är på Stockholmresa men jag är lite rädd för att han inte riktigt vet vad som ska ner? Att sätta upp ljusstakarna är nästan det roligaste med julen för det lyser upp och blir så himla fint och så mörkt o trist när man tar bort dem.
Yngsta dotter är hemma i dag och är sjuk, borde igentligen ha varit hemma sedan ett par dagar men det är inte lätt att vara hemma från skolan när det är mycket att göra.
Själv ska jag åka o handla matsäck inför resan. Mitt banala problem är vad jag ska ha i min baguette? Det står mellan Mozarella/parmaskinka, Salami/brieost eller räkröra? Tur att man inte har större bekymmer ,ha,ha.
Min kära vän L har nu äntligen kommit i väg till Venetzuela och sitter förmodligen på planet nu, hon ringde i natt på väg i bilen till Arlanda, jag önskar henne en riktigt skön semester.

I USA är det Thanksgiving, fick ett mail från Karen där hon berättade historien bakom denna högtid och det hade jag inte en aning om. Dan efter är det den stora Julhandlardagen, då handlar folk sina klappar och det är full fart i affärerna och det är mycket bra erbjudnande. Det här är vad de ska tillaga och äta i familjen, Mums!!!
"We are cooking the traditional Thanksgiving turkey, mashed potatoes, homemade noodles my grandmother taught me to make, dressing (for stuffing the turkey), cranberry sauce, cranberry salad, sweet potatoes, rolls, tossed green salad, pumpkin pies and whipped cream and coffee. I'm sure I've forgotten something, but that's most of what we have. Tristan made the huge pot of dressing, Tyler is doing the pumpkin pies (cooking now), Jaime and I made the noodles last night and Tristan cut them this morning, my dad is making the salad, my mom is making the cranberry salad and a pie and sweet potatoes with Splenda (artificial sugar) for my dad, who is diabetic. Oh, and we have sparkling cider."

Är det någon som blir hungrig? Save some food for me Karen! Hope you have a good Thanksgiving and send our reguards to your dear parents.
.

Inga kommentarer: