tisdag 26 augusti 2008

Prisa Gud för skatteåterbäringen!!

Varför får inte jag tillbaka min skatteåterbäring?? Inte någon större förmögenhet men några korvören brukar jag ju alltid få.
Jag visste ju att jag inte hade gjort som min gode vän A gjorde häromåret( och som vi skrattar åt så här vid skattetider.) Hon visste att hon skulle få X antal kronor tillbaks på skatten och hade planerat för vad hon skulle köpa för de pengarna.Nu hör det till saken att hon handlar och betalar med sitt bankkort för det mesta och hon tyckte att just den månaden så räckte lönen till väldigt mycket. Så kommer då beskedet från skattemyndigheten som hon väntat på med beskedet om återbäringen, beskedet kom någon vecka EFTER att pengarna satts in på kontot!! Ja ,ni kan ju lista ut resten själva.
I går kom mitt besked..RESTSKATT!!! Nä, va f..? Till och med mer än första beskedet innan mina avdrag??Ska erkänna att jag aldrig har deklaretar själv, jag har en egen ekonom som hjälper mig och som jag litar på fullständigt men han var lika förvånad som jag. Hmm..
Ringer skattemyndigheten, avdrag? Nej det finns inte med några sådana men det är lugn, vi har 5 år på oss att åtgärda. Det kan faktiskt var de själva som glömt att skanna in ??mina papper sa de, eller så har min ekonom glömt att fylla i....och jag inte läst igenom utan bara skrivit på.
Ja, ja nu ska ekonomen och jag ta oss en kopp kaffe. Kanske kommer pengarna till Jul? Den som lever får se.
.

Inga kommentarer: