lördag 30 augusti 2008

En dag i Stockholm

Mitt byte


Kaffekärring


Nu har du hamnat på en riktig "kärringresa" sa jag till min man när vi satte oss på bussen. Förutom honom var det bara kvinnor på bussen men under resans gång kom det faktiskt på några fler mansfolk. Undrar hur det är på bussresorna till Ullared sa han? Ja du, då kan jag garantera att du skulle vara ensam karl på bussen,(han är nog ensam karl om att gilla Ullared)
Det är inte så kul att åka buss till Stockholm men resan gick ändå bra.Väl framme styrde vi ialla fall kosan mot vetekatten. Där blev det kaffe med dopp, mums! Tantgänget som också klev på i Hallsberg hade också hittat dit.
Själv hade jag hittat en guide i SvD om de bästa inredningsaffärena i Stockholm men insåg snart att de låg utspridda lite här och där så det får bli nästa gång vi kommer dit då vi skall vara kvar några dagar.
Efter besök i några varuhus var det dags att bli kulturella. Det blev ett besök på kulturhuset och utställningen "Någonstans i Stockholm" av Lennart Nilsson, vår kända fotograf.
Lunchen intogs på en ny Thai/suchi restaurang nära hötorget och var mycket god.
Lite mer spring i affärer och sedan styrde vi stegen mot Gamla stan för att besöka livrustkammaren och utställningen Krigsbyten. Sverige var värst av alla länder på1600-talet på att ta krigsbyten, främst från Tyskland och Polen, så nu vet ni det.
För er som undrar hur det gick med min onda fot så kan jag säga att det gick bra, lite ont men inget gnäll.
Resan hem var full av dramatik. En bit på väg ut från Stockholm får vi plötsligt se säkert 10 polisbilar och ett trettiotal polis er som står och stoppar trafiken på väg till Stockholm, hm konstigt! Har aldrig sett en sån stor trafikkontroll förut. Efter en stund ytterligare poliser som stoppar trafiken mot Stockholm och sedan ytterligare poliser som står på broar. Nu blir det fart på tanterna i bussen, något måste ju ha hänt? Ulf märker inget av dramatiken, han har musik i öronen och halvsover. Sen blir vi stoppade straxt utanför Eskilstuna och då är Ulf vaken, nämen va tusan! Nu måste något ha hänt,poliserna som stannar trafiken står med K-pistar men vår "tantbuss" får passera utan att de kollar,ha,ha.Ringer snabbt upp hem, jaha, rån i Eskilstuna, det förklarar saken. En tant i bussen sa att hon inte visste att det fanns sååå många poliser och jag satt och tänkte att inte kan rånare vara så korkade att de tar motorvägen? Om jag rånat skulle jag ta småvägar därifrån..
Bakom mig i bussen satt två tjejer i 25-års åldern, Jag brukar inte tjyvlyssna...men kunde inte låta bli när de kom in på ett så roligt samtal om den ena tjejens ex.
-Vi bråkade tex om hur man skall skära upp en gurka? (tjej1)
-va! Menar du allvar? (tjej2)
-jo, det är sant. Fördelen nu är ju i alla fall att jag får skära min gurka hur jag vill men jag tänker hur det ska bli när man flyttar ihop med någon igen. Jag är ju pedant och vill ha saker på ett visst sätt, jag fattar inte hur jag ska stå ut med och klara av att någon lägger saker där inte jag vill ha dem?
Ha.ha, där hade jag så stor lust att vända mig om och säga, du tjejen! Om du älskar någon så klarar du det och det går bra. Visst man får utbrott emellanåt men det går över, tro mig.
Ulf får i alla fall skära upp gurkan hur han vill så han har det bra han.
Hemma igen vid 21.00 tiden, en trevlig och intensiv dag var över.
.

1 kommentar:

Anne sa...

Hej
Vad mycket ni hann med på en dag i Stockholm. Både krig och fred, kärlek och råndrama. Men bäst var väl ändå att fika på svindyra vetekatten väl?