torsdag 30 juli 2009

Om att äta i Berlin

Det finns väldigt många restauranger i Berlin. Den tyska matkulturen är ju lite speciell, mycket korv och Berlinarna är mycket för potatis, särskilt Salzakartoffeln men också Kartoffelpuffer som är en slags raggmunk. Tysk mat tillhör inte de godaste köken i Europa men det finns gott om internationella restauranger och något som är mycket gott är Döner Kebab. Den här Kebaben är nog den godast jag någonsin ätit...Mums!

En av våra läkare på jobbet är från Berlin och hon gav mig en hel del tips. Detta var klart det bästa.......en underbar glassbar!
Urvalet var helt otroligt, vilka fantastiska glassrätter man kunde beställa.
Jag var så mätt att jag knappt orkade äta på kvällen men det var det värt. Vi var där 2ggr men första gången tog vi "bara "några kulor i en skål.
En kväll var vi på en "äkta" tyska restaurang.
Jacob år fisk med potatis och Ulf tog fläskfile med potatis och kantareller
och jag som var mätt efter all glass åt sallad men den var så stor att jag inte orkade äta hela.
I Berlin MÅSTE man äta Currywurst,en specialitet för just Berlin och det var jättegott faktiskt.
Sista dagen hamnade vi på en Argentinsk restaurang som heter Maredo och det var en matkjedja som fanns lite överallt. Ulf och jag skulle äta faijtas och kyparen kommer och sätter på oss haklappar! Oj vad jag skrattade! Det var riktigt gott.

Jacob år en grilltallrik med fläsk,nöt,lamm och kalkonkött
Vi har nog ätit bättre mat i våra dagar men det var Ok ändå.Tyvärr är det dyrt att äta ute och kanske inte alltid prisvärt. Godast alla kategorier var glassen!
Det häftigaste stället vi var på när det gäller mat var varuhuset KaDeWe och avdelningen för delikatesser. Det slår t.om Harrods i London. Man kunde även sätta sig och provsmaka mat och delikatesser från hela världen eller sitta och dricka ett glas fin Champange och ta lite Ostron.
.

Inga kommentarer: