onsdag 1 april 2009

Räddande ängel

Min granne är är en räddare i nöden, vad skulle jag ha gjort utan honom? Det är inte första gången jag "lånar" honom när min man är borta...ha,ha.
Det hela började när jag stod hemma och funderade på vad jag skulle hinna görs tills det var dags att åka till frissa. Skulle jag träna,mangla eller åka till Ljuva Rum och köpa gardiner?Bestämde mig för att mangla och skulle precis sätta igång när telefonen ringde:
-Hej! Var är du någonstanns?.........??? Min frissa ringer!
-Men, jag har ju inte tid förrens kl 14.00!
-Nej! Du har tid 13.00!
-Hälp!!! Jag hoppar i bilen direkt och kommer. Fasiken också vad förargligt!
På parkeringen vid ICA Allé får man bara stå i 2 timmar så jag kör direkt in i parkeringshuset och där är det nästan tomt så jag tänker att jag lägger i backen så jag står i körriktning när jag ska ut(fattar ni?) Då slinter jag till med foten och håller nästan på att få motorstopp, men snabb som jag är så hinner jag trycka ner koppling och slipper detta men det är något händer som jag upptäcker när jag skall åka därifrån ca 2 1/2 timma senare.
Nu lyser helt plötsligt en massa konstiga lampor?!! Fram med boken....hm.... lyser den och den lampan ,tag genast kontakt med närmaste Renautverkstad!
Ulf är som vanligt inte hemma när sådant här händer mig men han svarar som tur är i telefonen.
-Startar bilen då? undrar han.
-Ja, det är inga problem säger jag.
-Ja men då kan du säker köra hem med den.
-Ok, säger jag lite misstänktsam men jag måste ju få hem bilen.
Ganska snabbt inser jag att den inte går att gasa upp hur mycket jag än trampar på gasen och snabbt inser också jag att jag inte kommer att ta mig upp för bron ens.
Kör in och stannar till vid Alléhallen. Ringer Ulf och informerar fast han inte kan göra ett dugg.
Ringer svärfar som är borta ett ärende och har åkt i från mobilen. Ringer svägerkan (den yngre) och hoppas att hon inte har hunnit hem ännu vilket hon naturligtvis hade .Ringer svägerskan (den äldre)både hem och på mobilen men hon är inte hemma (ute och Powerwalkar kan jag tro.) Sitter i bilen vid Allé och har bagageluckan full med mat och dricka.
Det är nu jag ringer min snälla granne och tänk! Han kan komma direkt och hämta upp mig och min mat. Dessutom hittar han ett av felen i alla fall. När jag var snabb med foten hade jag även slitit loss någon kabel vid pedalen (eller ovanför.) Hur kan man lyckas med det?
Nu gick det att gasa i alla fall och bara en lampa lös men nu vågade jag ta mig hem med honom tryggt körandes bakom mig i fall något skulle hända.
Jag hatar sådana här situationer, det är så stressande när bilar krånglar och jag är ensam. Näe, tacka vet jag cyklar! Varför är det alltid jag som drabbas av bilkrångel?
.

1 kommentar:

Anne sa...

Det blir bra att berätta i dina memoarer - riktiga skröner är det även om det är trist. Men du var väl så lagom stressad när du fick bråttom till frissan. Köp en automat nästa gång så är det inte så många pedaler;-)
Kram
PS jag var ute och gick tre mil medans detta hände dig...
PPS.Hoppas håret blev bra iaf.
PMS är inte kul;-)