onsdag 15 april 2009

Glädje och sorg på jobbet

Vård i livets slutskede


I mitt yrke får jag vara med om både när man föds och när man dör. På vår gynavd är det inte många som dör.Är de sjuka tas de några veckor efter operationen (om de är cancersjuka) över till onkologkliniken för fortsatt behandling men om de är så sjuka att de inte hinner dit så hamnar de ofta på Vitsippan som är ett boende i livets slutskede eller så åker de hem och har hjälp av LAH =Lasaretts Ansluten Hemsjukvård. Nu har vi haft flera svårt sjuka patienter på sista tiden. I natt var vi x-tra personal för det krävs mycket omsorg när man ska ta hand om någon som är döende. Att vårda någon så att det blir så bra som möjligt är viktigt både för patienten, anhöriga men också för en själv. Jag vill ta hand om någon så som jag själv skulle vilja bli omhändertagen Vi fick in x-tra personal för man klarar inte av det på 2 personer då man samtidigt har en hel avdelning med patienter samt jourfall som kommer och som ringer.
I natt skall jag ut och jobba x-tra för den som ryckte ut i natt var en kollega som igentligen skulle ha jobbat nu i natt men hon orkade inte jobba en natt till. Dessutom skulle chefen ta in ytterligare en personal så att vi får vara 3 i natt igen. Jag som brukar sova gott vaknade klocka 14.00 i dag! Ska försöka sova en stund till senare innan jag åker iväg.
.

Inga kommentarer: