måndag 27 april 2009

Längtan till Italien

I kväll har ett tjugotal matglada kvinnor+1 man från Kvinnokliniken varit och avnjutit en 4-rätters Italiensk måltid och fått lyssna och se bilder från Capri på Il Capuccino i Örebro.
Jag är så mätt och belåten och dessutom handlade jag lite Italienska specialiteter med mig hem.

Antipasti: Buffelmozarella/tomater= Caprese. Kronärtskocka fylld med bla tomater, ost samt två sorters salami, en stark och en mild

Maria som har fått in Primo (första rätten) som var färsk pasta med skinka , tomatsås och parmesanost över
Vi satt vid ett långbord

Antonio från Capri

Secondo(andra rätten) Salsiccie med bönor och tomater
Britt vår doktor som bor nära Sorrento och som kommer och jobbar hos oss ibland och som ordnade denna trevliga kväll.
Eva vår chefsbarnmorska som tyvärr ska sluta efter många år som vår chef och nu skall "chefa" på SÖS
Dolce (efterrätt) Tiramisou och till det drack vi kaffe samt Limoncello
En trevlig föresläsning om Capri...........dit vi nu alla längtar förståss!


LÄNGTAN TILL ITALIENBirger Sjöberg, 1825-1929 (Sweden)

Jag längtar till Italien, till Italiens sköna land,där små citroner gula, de växa uppå strand,där näktergalar drilla allt uti dalen stilla,och snäckorna så röda, de lysa uppå sand.

Jag längtar till Italien, där palmerna de ståså doftande och höga med gröna blader på,där gossen spelar lutain vid sin flickas ruta,när aftonstunden kommer med många stjärnor små.
Jag drömmer om Italien vid skymning i vår bod,där kryddor sällsamt dofta bland lådor och bland lod.Jag ser i mina drömmar de silvervita strömmar med tusende gondoler uppå den klara flod.
Jag tycker, att jag ser, hur i månens milda sken jag vrickar fram gondolen på böljan, klar och ren,och hur i aktern sitter beglänst att stjärnans glitter,en späd italienska med röst så ljus och len.
Hon sjunger om Italien, om Italiens sköna land,där små citroner gula, de växa uppå strand,där näktergalar drilla i dalen, mörk och stilla,när solen sjunker ner bak Vesuvius'es rand.

Nu ska jag ta med maken till Italien och Sorrent/Amalfikusten samt Capri när vi har silverbröllop nästa år..........längtar!
.

Inga kommentarer: