tisdag 8 mars 2011

DOX på SVT i kväll

WOMEN ARE HEROES



Women are Heroes

- Kvinnornas situation reflekterar tillståndet i landet, säger en av de män som intervjuas i Dox: Women Are Heroes. Men till allra största delen är det kvinnorna som kommer till tals. Kvinnor världen över, livsbejakande kvinnor som mer än en gång stått öga mot öga med döden. De berättar om svårigheterna i en tillvaro som styrs av män, men delar också med sig av sin glädje och sina förhoppningar.
SVT uppmärksammar internationella kvinnodagen

Bakom dokumentären står den mytomspunne och prisbelönade franske filmaren JR, som inte använder sig av sitt riktiga namn, eftersom mycket av det han gör faktiskt är olagligt.

I Brasilien, Kenya, Indien och Kambodja satte han upp gigantiska förstoringar av de bilder han tagit av kvinnorna som intervjuas. Gator, tåg och hela kåkstäder förvandlades till konstgallerier. Allt för att sätta fokus på det vi oftast inte ser.

Filmen är en hyllning till kvinnorna som, trots motgångar, fortsätter hoppas och kämpar för ett bättre liv. Våldet styr vardagen i Rios favelas, och änkor finns i alla åldrar. I Delhi möter vi kvinnan som tvingats till prostitution, och som vill berätta sin historia så att andra inte ska råka ut för samma sak. En annan av de intervjuade säger:

- Jag anser mig vara en stark kvinna, men under hela mitt liv tror jag inte att jag upplevt glädje.
.

Inga kommentarer: