tisdag 5 oktober 2010

Redan Oktober

Datorn är inte lagad, passar på att sitta vid dotterns dator när hon inte är hemma. Måste fixa en ny snart så jag kan komma igång med bloggandet och visa er alla härliga kort från Italien men även fina kort från i somras och Stockholm bl.a.
Italien ja...underbara land! Ulf och jag har nu bestämt att vi ska lära oss Italienska tillsammans så i höst/vinter när regnet öser ner och det blåser/snöar,ska vi sitta i soffan och öva Italienska tillsammans:)) men mina CD-skivor och böcker.
Det gick ändå ganska bra med språket,främst kanske för att där vi bodde pratade många tyska (många tyska turister,ha,ha) och tyska pratar ju både Ulf o jag...hyfsat iaf. Dessutom kunde många engelska för det var gått om amerikanska och kanadensiska turister på Amalfikusten.
Väl hemma åkte jag på en dunderförkylning! Ont i halsen,värk i kroppen,feber,hosta...usch vad eländig jag kände mig. När jag ringde Ulf som var på jobbet och berättade att jag tror att jag håller på att bli sjuk så svarar han
-Känn inte efter så mycket!!.........Tack för det , tänkte jag på natten när det bröt ut.
Maten i Italien är tja..va ska man säga! Gudomligt god! men att de orkar äta så mkt är en gåta.
Man börjar med antipasto=förrätter,(lite kallskuret,grönsaker mm) sen kommer primo= första rätten(pastarätt,risotto eller soppa sen kommer secondo=andra rätten(kött,fisk eller fågel och till det väljer man tillbehör tex sallad,potatis ) och sist men inte minst il dolche =efterrätten....mamma mia!! Jag tror inte jag var hungrig förrens jag kom hem igen.
Ni ska få se en del av all mat vi åt..... Knapparna på två av mina byxor gick sönder,ha,ha, så nu ligger ett hårt arbete framför mig.
Ciao!
.

Inga kommentarer: