söndag 21 mars 2010

LONDON

Så var vi då framme i London ,denna fantstiska stad bara ett par timmars flygresa från Sverige.
Vi checkade in på Park Plaza Victoria, ett hotell jag verkligen kan rekommendera och sen drog vi i väg på stan...
Varför inte slå på stort direkt...vi började i Burlington Arcade, en 1800 tals Arkade där man kan köpa traditionella engelska lyxvaror.Där jobbar vakter som har rätt att kasta ut personer som visslar,sjunger,springer eller veckar ut paraplyer...

Sedan blev det Piccadilly Circus
Stationen vi bodde vid var Victoria station.
Naturligtvis skulle vi avlägga ett besök hos Drottningen på Buckingham Palace och på vägen dit mötte vi hennes hästar.
Stiliga ekipage
Vi tror att hon var hemma, såg något skymta i fönstret, flaggan var hissad och tungt beväpnade vakter kollade oss noga.

Nästa morgon var vi redo för Harrods, Londons mest berömda varuhus har anor från 1849.
Förr sa man att Harrods kunde leverera allt från en låda med nålar till en elefant,,,i dag är det en sanning med modifikation,men varuhusets utbud är fortfarande helt enastående.
Vi shoppade te,godis,kakor,marmelad men man fick inte ta kort i affären.
Vi hann även med ett besök i Chinatown, där det är roligt att bara gå omkring i affärerna och titta på allt konstigt som finns att köpa/äta.
På Fredagskvällen var det så dags för ett besök på The Ritz,ett fantastiskt hotell som byggdes 1906. Den edvardianska lyxen lever kvar och vi hade bokat bord månader innan för att få plats att inta " Afternoon Tea"i Palm Court. Jeans och gympaskor är strikt förbjudet här.
Man börjar längst ner där det är olika sorters sandwichar,,,mmm gott! Sedan går man ett steg upp och där finns underbara nybakade scones som serveras med clotted cream och jordgubbssylt......helt underbart! Smälter i munnen.
Som avslutning har man överst olika sorters bakverk,tårtor/bakelser.
Det var så gott och ville man ha mer var det bara att säga till.
Vi blev serverade av servitörer i vita handskar
Även fast vi blev proppmätta så åt vi lite till :-)
Sen blev det toalettbesök
Kändes inte som en toalett precis,,tjusigt värre var det.
Mätta och nöjda men trötta tog vi en taxi hem. I bakgrunden ser ni Palm Court där vi satt och åt.
Hotellet vi bodde på hade många fina konstverk
Häftigt!
Dom här tavlorna gillade jag.
Nästa morgon var det dags för ett besök på Towern.
Vi skulle bla se kronjuvererna och Afrikas stjärna som är världens största slipade diamant.
Vi kom när de öppnade och slapp alla köer (ibland är det bra att ha morgonpigga resekamrater.)
Towern började byggas för 900 år sen och var fruktad för sina fängelsehålor. En mäktig byggnad.
Tower bridge.Denna vackra viktorianska bro stod klar 1894. Vi gick aldrig på den utan beundrade den på avstånd.
Även högt uppsatta personer kunde sitta fångar här men hade då ofta en hel tjänarstab med sig.

Förskräckligt!!!
"Beefeaters" Trettiofem livgardister vaktar Towern och bor här.
Gammalt och nytt möts
Skulle inte vilja bo här...

Det rustas en hel del och man försöker även återskapa vissa miljöer så att man kan få en bild av hur de levde.
Portobello Road en lördag..mycket folk. Här har det hållits marknader sen 1837 och nuförtiden är det nästan uteslutande antikviteter.
Vi bodde ca 20 minuters gåväg från Houses of Parlaments som sedan 1512 har varit säte för parlamentes under och överhus. En magnifik byggnad där den stora klockan Big Ben pryder ena sidan av byggnaden. Den stora klockan kom på plats 1858 och slår varje timma. Fyra mindre klockor ringer varje kvart.
Men först passerar man Westminster Abbey. Denna kyrka är viloplats för Storbrittaniens monarker och det är här de gifter sig. Tyvärr är det ingen visning på Söndagarna eftersom det hålls gudtjänster då så vi kunde inte gå in.

Detta är västfasadens torn

Strävbågar
Straxt bakom Westminster Abbey står Houses of Parlaments och Big Ben
Här slår klockan 10.00
På andra sidan Themsen ser man London Eye. Inget för mig, är höjdrädd.
Här kan man nog lätt gå vilse....
I England var det mors dag....kolla in skylten,ha,ha. Allt för att sälja:-)
Näe, det var ingen rymdraket..
Vi hade så trevligt och hann med mycket. London är en mycket trevlig stad, får åka snart igen. Jag tror det här var mitt 5;e besök i staden.

Lisbeth sa...

Hur länge var ni där? 14 dagar eller? Jag gillar din resereportage, kulle vilja ha med en Susanne när jag är ute och reser för du verkar vara 100 % förberedd. Jag ska till Geneve och franska alperna i april då ska jag försöka vara lika beläst som du då får man ju ut mycket mer av resan Kram Lisbeth

Susanne´s blogg sa...

Va kul! Ska ni åka skidor eller?
Visst är det roligare när man kan lite om platserna man ska besöka.
Har man ett bra upplägg hinner man mycket på 4 dagar utan att för den delen stressa ihjäl sig, för det är inte meningen.Kram Susanne

Ps Men jag ska erkänna att min syster var den stora planeraren, hon är lärare och har varit med klasser till London på den tiden hon var språklärare på sommrarna.

Marie sa...

Jättebra bilder! Måste faktiskt erkänna att jag precis har hämtat mig efter resan. Om alla skulle få med sig mamma under semestern skulle de nog hinna med en hel del, oavsett "reseledare". Å andra sidan var det nog tur att vi for runt som vi gjorde med tanke på allt gott vi fick i oss under tiden... Hälsa familjen att de också ska ha det bra i London. Kram!