torsdag 31 december 2009

Åh! Jag måste ha retat gudarna...

-20 grader! Klockan är 07.30, jag är trött och längar hem till leverpastejmackor med saltgruka, juice och tidningen.
Min fransman Renault vill inte ta mig hem! Nej! Det är inte sant! Under alla mina år som pendlare har jag aldrig varit med om att bilen inte startat när jag ska hem. Fy tusan!! Hemma ligger Ulf och sover efter att ha varit på herrmiddag med whiskeyprovning och Ellinor kom hem sent från Göteborg så jag ville inte ringa hem.
Ringer gynavd,ingen där har bil eller startkablar. Ringer förlossningen och tänk! min chef hade både bil och startkablar(våra låg i volvon) Trots flera försök ville det sig ändå inte .(I efterhand har jag fått veta att vi gasade för lite så nu vet man det till nästa gång.)
Det var bara att ta sig till stationen och vänta in nästa tåg som naturligtvis var lite försenat.Svärfar som jag nu hade ringt och förklarat min situation för var så snäll och mötte mig och skjutade hem mig för nu var jag både trött och frusen och förbannad. Mest arg just då var jag på kvinnan i biljettluckan i Örebro. Jag hade fyllt på mitt TIM-kort som jag har i plånboken.Det är bra att ha om jag eller någon av barnen ska åka tåg. Det var Tåg i Berslagen som körde hem och på tåget informerade konduktören mig om att TIM korten inte längre kommar att gälla på deras tåg from 1/2 utan det är bara på SJ´s tåg man kan använda det pendlarkortet.
Så här hade jag nu fyllt på pendlarkoret med flera hundra och just mellan Hallsberg-Örebro kör ju oftast TIB och nu kunde jag inte använda kortet på många avgångar!
Jag stormade in på biljettexpeditionen i Hallsberg.Där satt Maria och jag förklarade mitt STORA missnöje över bristande information och ville lämna in kortet och få pengarna tillbaka.
Tyvärr hade de inte fått några direktiv ännu hur de skulle göra så jag får återkomma.....
Ps. Jag skällde inte på Maria men hon förstod att jag var irriterad.
Klockan 10.00 kunde jag så krypa ner under täcket, vaknade alldeless för tidigt kl 16.00 och undrade hur det hade gått med fransmannen.Jodå, det hade gått bra efter en stunds kämpande och nu befann sig hela familjen på Marieberg.
I går kväll tog jag volvon till jobbet och den startade galant i kylan i morse.
.

Inga kommentarer: