lördag 18 december 2010

Om fågelmatning och dess konsekvenser

Jag matar våra små söta fåglar eftersom kyla och snö tar hårt på dom små liven. För några dagar sedan så jag lite mystiska spår nedanför fågelhuset och tänkte först att det måste vara rådjur, hare eller nåt annat litet djur som också letar mat......då berättar sonen att han såg en ( jätte) råtta!!! en sen kväll när han tittade ut genom fönstret som åt av de frön som fåglarna hade tappat. Ulf bekräftade att så var nog fallet.
Herre gud!! Fy vad äckligt!! Måste jag sluta mata fåglarna nu?? Hur stor är egentligen råttan? Lika stor som de där otäcka råttorna som lever i storstäder och som man sett på TV??
Ulf har lovat mig att den inte är lika stor utan kommer från skogen men jag vet inte om jag tror honom så jag har varit och handlat en RÅTTFÄLLA!! Märk väl nu..inte en MUSFÄLLA utan en RÅTTFÄLLA!!! Stor som attan!
Problemet är nu bara hur jag ska göra för att inte fånga en hungrig fågel? Måste tänka ut nåt smart ställe att sätta den på ...hujedamej!! Hur ska jag klara det...näe det får Ulf sköta!
Vi får hoppas på bra fångst.....jag tänker inte titta.
.

Inga kommentarer: