måndag 13 december 2010

"Jag mötte Lassie"



Känner ni till det uttrycket?

Några kännetecken för typiska "jag mötte Lassie"-händelser:

  • Mötet bör ha ägt rum i andra eller tredje hand - typ "min systers expojkvän".
  • Kändisen får gärna vara av typen b-kändis, kultkändis eller föredetting, alternativt en större kändis långt före dennes karriär.
  • Mötet bör ha ägt rum utanför kändisens offentliga liv - till exempel i ett snabbköp eller ett flygplan.
  • Mötet bör ha varit flyktigt och spontant. Att avsiktligt söka upp en kändis för meritens skull räknas inte riktigt.
Min historia är den att jag har varit med i en dokumentärfilm av Ingemar Bergman som handlar om Fårö. Jag träffade tyvärr inte Bergman själv men hans filmteam....:D
Sommaren 1978 cyklade jag och två kompisar på Gotland i två veckor, en kväll var vi på ett disco på Fårö och filmteamet var där och filmade. Filmen spelades in av Bergman och visades året därpå, den heter FÅRÖDOKUMENT 1979. När allt material var inspelat hade han 32 km film på sammanlagt 44 timmar som han sen klippte ner till en långfilm som delades upp på årstiderna. Filmen färdigställdes under vintern och visades 1979 på TV. Det skulle vara så roligt att få se den igen men jag har sökt och det verkar inte som om den går att köpa. Jag är alltså men en kort stund på filmen ,dansandes en varm sommarkväll på ett disco på Fårö....coolt tycker jag!
En morgon när vi vaknade i tältet( kommer inte ihåg vilken camping) och gick ut fick vi se vem som tältade bredvid oss.....Pugh Rogerfeldt!! och en tjej. Ett tag senare kom låten " Cykelsemester på Gotland" Ett kul minne...från min ungdom när jag var 17 år!
.

Inga kommentarer: