lördag 12 februari 2011

Teknikens under

Det är mitt i natten, en kvinna får sitt första barn. Vi har tagit oss fram under natten på knackig engelska men det har gått bra.
Föräldrarparet är så glada och lyckliga och minuter senare tar de fram mobiltelefonen och ringer till andra sidan jordklotet där det är förmiddag. Samtalen går till mor och far föräldrar och även om jag inte förstår ett ord så förstår jag ändå. Jag hör hur de skriker i andra änden av luren av glädje och jag förstår att de berättar om hur vackert barnet är och att allt har gått bra.
Tänk vad fantastiskt det är med mobiltelefoner! När jag började på förlossningen för 20 år sen hade vi en myntapparat som vi rullade in till patienterna och för 1 kronor och 5 kronor kunde de ringa hem (inom Sverige) och berätta den glädjande nyheten. Nu kan man meddela sig över jordklotet i samma stund något sker, fantastiskt!
.

Inga kommentarer: