tisdag 9 december 2008

Dokumentär om Kinas äktenskapsmarknad

För ungefär trettio år sedan infördes reglerna om ett barn per familj i Kina. Nu är barnen fullvuxna och deras föräldrar tycker det är dags att de gifter sig och skaffar egna barn. Men det är inte helt enkelt då barnen ofta är bortskämda och har funnit en bekväm tillvaro i ett land med en växande ekonomi. Utrustade med foton på sina barn och med ordentliga CV:n går föräldrarna till träffar i med andra föräldrar för att försöka ordna träffar mellan sina barn. Det finns även organisationer som hjälper föräldrar att hitta partners till barnen. Det är inte alltid så lätt. Otack kan bli äktenskapsmäklarnas lön.
Ur SVT´s program Världen som visades i kväll och som jag tittade på. Tur att det inte är aktuellt här.Vilka föräldrar skulle orka?Jag skulle nog få leta till "dödagar" då jag förmodligen inte skulle hitta någon som passar,ha,ha!
.

2 kommentarer:

Anne sa...

Nämen du, jag vet. Sätt in annons på Blocket.
"tre väluppfostrade,rumsrena, välutbildade och snygga ungdomar i sina bästa år finnes. Trevligaste svärföräldrarna du kan drömma om ingår i budet." Jag tror du får flera bra bud innan jul. Men det skulle bli tomt och tråkigt hemma om de flyttar eller hur?

Susanne´s blogg sa...

Ja, bra idé. Tom en del Ellinor´s kompisar börjar nog bli lite oroliga för hennes del.
Evelina vill gifta sig med HÅkan Hellström så det blir nog svårt.