söndag 26 juni 2011

Utflykt till Yxhult och stenarbetsmuseumet

I dag har Ulf,jag,Evelina och svärföräldrarna varit på utflykt. Vi åkte till Yxhult för att besöka stenarbetar museumet som ligger där och som har öppet på söndagarna hela sommaren.

Klicka på bilden om du vill läsa...
...lite fakta.
Väldigt mycket vackra gipsförlagor till bildhuggare och formgivare.
Många sitter i kyrkor, banker och andra fina byggnader, främst i Stockholm men endast ett fåtal var dokumenterade var de fanns.
Den understa skulle jag kunna tänka mig att ha på väggen.
Många besökare.
Ett väldigt vackert marmorbord...
Den här vackra gipsförlagan skulle jag också vilja ha.Den var jättestor och vacker.

Sen hade konstnärsparet Lars och Ingela Agger gjort en fin utställning om livet i kalkbrotten

Modellerna i miniatyr har tagit många år att göra och var i skalan 1:50 (tror jag)
Den här modellen tog 2 år att göra och kostade 200.000kr
Lyssnade på en besökare , en äldre dam, som stod bredvid mig och berättade att hennes pappa jobbade i där och på sommaren när det var varmt kunde det bli över 30 grader varmt nere i brotten och han kunde komma hem och vara alldeles sönderbränd på händerna av kalken.

Det var hårt slit för brödfödan..
Väldigt fina miniatyrer av hur det såg ut.


Små människor, bilar,ja allt fanns med.Mycket små detaljer är gjorda av ölburkar, bl.a rälsen.


Verkstaden där man slipade och delade sten
Sen for vi hem till oss för eftermiddagskaffe
Satt ute i solen och njöt
och åt en god kaka....
Helgen är slut, men semestern ska börja :))
.

Inga kommentarer: